Hlavní stránka Kultura SLZA: Na desce i na koncertech jsme živý organismus

SLZA: Na desce i na koncertech jsme živý organismus

0
Foto: T. Nosil

Foto: T. Nosil

Objev roku v anketě Zlatý slavík, duo Slza, které má na kontě už několik úspěšných rádiových hitů, navštívil při příležitosti filmového festivalu Zlín. Slzu tvoří Petr Lexa a Lukáš Bundil. Redakce Zlínského nočníku vám přináší rozhovor s touto dvojicí, která během krátkého času ovládla český rádiový éter.

Vaše CD se jmenuje Katarze, dospěli jste k ní vy v průběhu jeho přípravy nebo chcete, aby ji prodělali posluchači?

Lukáš: Ta naše katarze začala vlastně hned po vydání prvního singlu Lhůta záruční. Zažíváme úžasný rok plný pozitivní energie, kterou nám naši fanoušci dávají a která nás po celou dobu tvorby písniček a natáčení desky hnala a žene dopředu.

Petr: Z té desky je to, myslím si, cítit a moc rádi bychom, kdyby byl její poslech katarzní. Název ale souvisí spíše s tématy písniček – jsou to minipříběhy, ve kterých si procházíme nějakým očištěním, katarzí, a je tak pojítkem celé desky.

Tvoříte duo, ale občas vás doprovází i další muzikanti, s kým spolupracujete?

Petr: Slza jako taková je dvojice, nicméně na koncertech s námi vždy hrají další muzikanti. Jsou to Dalibor Cidlinský Jr. – klávesista a zároveň náš producent, baskytarista Jan Cidlinský a bubeník David Landštof. Dalším spolupracovníkem je Ondřej Ládek, který je naším dvorním textařem.

Lukáš: Je pro nás velmi důležité zachovat zvuk a aranže, které posluchač zná z nahrávek, i při koncertech. Stejně jako na cd, je i na koncertech Slza živým organismem.

Nelze opomenout váš úspěch v podobě titulu Objev roku a Hvězda internetu v anketě Český slavík, čím myslíte, že jste posluchače upoutali?

Lukáš: To je těžké říct – je to spíše otázka na naše posluchače. Na čem si již od založení zakládáme jsou silné melodické písničky s kvalitními českými texty. Lpíme na detailech, které by pro jiné mohly být zbytečné, ale pro nás mají smysl.

Petr: Ne každý si také uvědomuje, jak důležitý je vztah s fanoušky – oni jsou ti, pro koho hudbu děláme, oni rozhodují o úspěchu či neúspěchu. Velmi si jich vážíme a trávíme s nimi mnoho času – na autogramiádách po koncertech, při každodenním kontaktu na sociálních sítích.

Pomáhá kapele i to, že Petr je oblíbený YouTuber?

Foto: T. Nosil

Foto: T. Nosil

Petr: V počátku Slzy fanoušci Hoggyho Slze značnou mírou jistě pomohli. Ale pokud bysme je nepřesvědčili dále, nefungovalo by to, neudrželi bysme si jejich pozornost. Ověřujeme si to i na koncertech. Například na koncertě Roxette, kterým jsme dělali předkapelu, bylo publikum zcela odlišné od fanoušků Hoggyho. Byli to o generaci nebo dvě starší posluchači, znali ale naše písničky, zpívali si s námi a vytvořili nezapomenutelnou atmosféru.

Už přemýšlíte o nových písních na další desku nebo si teď užíváte zasloužený tvůrčí odpočinek?

Lukáš: Nové nápady se pomalu hromadí, díky aktivitám spojeným s propagací cd Katarze však teď nebyl přiliš čas více se jim věnovat.

Za poměrně krátkou dobu existence jste vyprodukovali několik rádiových hitů a na Facebooku získali přes 180 000 fanoušků, jakým způsobem to ovlivnilo váš život?

Petr: Celý uplynulý rok byl pro nás takový malý zázrak. Zažili jsme mnoho zážitků, potkali se s neuvěřitelným množstvím fanoušků a byť byl pracovně velmi náročný, užili jsme si ho a vůbec nám to tak nepřišlo.

Lukáš: Uvědomujeme si ale, že i když se dnes daří, zítra tomu tak být nemusí. Sláva a popularita jsou velmi relativní a je třeba přistupovat k nim s pokorou a s nohama na zemi.

Máte kvalitně zvládnutý marketing včetně merchandise, jak moc do těchto věcí osobně zasahujete? Schvalujete například návrhy triček a podobně?

Petr: Samozřejmě. Grafické návrhy vymýšlíme s naším grafikem Kryštofem Ostřížkem. A nejen design merchandisingu. Důkladně řešíme i image jako takovou, grafické zpracování webu, facebooku a mnoho dalšího. Jsou to mimo jiné právě ty detaily, které jsou pro nás důležité, na kterých si velmi zakládáme.

Lukáš: Celá image Slzy vychází z témat našich písní a názvu jako takového. Naše písničky jsou o emocích – ty mohou být jak veselé, tak smutné – stejně jako slza – známe slzy štěstí, smutku ap. Tento kontrast nejlépe vystihují barvy černá a bílá – proto černobílý videoklip, oblečení i celkový design.

Foto: T. Nosil

Foto: T. Nosil

Máte nějaké hudební vzory?

Lukáš: Ani ne vzorem jako spíš inspirací je pro nás současná světová pop music a její principy obecně.

Petr: Mezi naše oblíbené umělce patří Katy Perry, OneRepublic, David Guetta, Ed Sheeran a mnoho dalších.

Chystáte spolupráci s nějakými českými hudebníky?

Petr: Momentálně nechystáme.

Co byste poradili muzikantům, kteří by chtěli prorazit. Jaký je ten recept?

Lukáš: Recept asi neexistuje, ale myslím si, že je velmi důležité být trpělivý a nenechat se odradit zdánlivým neúspěchem. Kdo hudbu dělá tak, jak cítí, a ne proto, aby byl úspěšný, jistě své posluchače najde.

Petr: A nejdůležitější je nezapomínat na fanoušky – ti jsou to nejdůležitější.

banner 700x90