Hlavní stránka Lifestyle AKTUALIZACE: Píšu na radnici: Nemohly by nevyužité plochy využít zlínské neziskovky?

AKTUALIZACE: Píšu na radnici: Nemohly by nevyužité plochy využít zlínské neziskovky?

AKTUALIZACE 2. ŘÍJNA:

Po dnešním telefonátu, jsme zjistili, že o věci se jedná a už prošla kanceláří primátora. Konečné rozhodnutí zatím nepadlo, o dalším postupu budeme informováni.

Nerad se dívám na ošklivé věci (proto nemám doma zrcadlo) a nerad vidím nevyužitý potenciál a plýtvání. Obojí se spojuje v desítkách reklamních ploch pod orientačními mapami ve Zlíně. Proto jsem dostal nápad (a není to poprvé, první pokus o toto řešení jsem provedl už před pár lety), jestli by nebylo možné pro tyto nevzhledné a komerčně dlouhodobě nevyužité plochy najít nějaké smysluplné využití.

Na území Zlína je těchto ploch cca 60 a podle informací z agentury, která je má na starosti, se daří pronajmout asi 15 z nich. Ostatních více než 40 zůstává již roky bez využití. Důvodem je atypický formát a poměrně vysoká cena, takže v dohlednu nelze předpokládat, že by se inzerenti hrnuli. A kromě toho, že nepronajaté plochy leží ladem, jsou navíc velmi ošklivé. Desítky šedých plechových desek městu na kráse právě nepřidávají.

Proč tyto plochy, které se po dlouhé roky nedaří komerčně využít, nenabídnout neziskovým organizacím, které pracují pro občany města (např. Handicap, Slunečnice a další)? Tyto organizace potřebují prostor pro svou prezentaci, ale z finančních důvodů si nemohou dovolit investovat do reklamy. Peníze, které mají, využívají tam, kde je jich potřeba. Jen pro představu, když jsem toto řešení navrhoval poprvé, z radnice přišla nabídka na 50% slevu z nájmu plochy, což byla v případě neziskových organizací na jedné straně a prakticky neprodejných ploch na straně druhé, nereálná varianta.

Napadlo mě jednoduché řešení s minimálními náklady. Město by mohlo nabídnout 10 – 20 vybraných ploch těmto organizacím, a ty by na ně umístily magnetickou fólii (kdykoli odstranitelnou), na které by prezentovaly svoje dobročinné aktivity. Součástí poutače může klidně být i nadále číslo, na kterém je možné si plochu pronajmout a v případě, že by se tak skutečně stalo, je možné ji uvolnit během několika sekund a fólii přesunout jinam.

Takto využité plochy jednak prospějí užitečným organizacím a potažmo i samotným občanům města, za druhé budou rozhodně vypadat lépe než holý šedý plech a v neposlední řadě ukážou i návštěvníkům města, že ve Zlíně funguje občanská společnost a na radnici mají cit pro společenskou zodpovědnost.

Samozřejmě nikdo nemůže chtít po městu, aby platilo výrobu magnetických fólií nebo zařizovalo jejich aplikaci. Neziskovky mají svoje sponzory, u kterých by neměl být problém tyto stokorunové položky pokrýt.

„A proč to nezaplatíš sám ty chytráku…“ slyším již předem z některých úst. Bohužel není to v mých možnostech (Nočník jako spoustu dalších věcí dělám zadarmo), ale jsem z pozice šéfredaktora Zlínského Nočníku připravený v případě potřeby pomoci daným organizacím tyto sponzory oslovit a prostředky získat. Jako grafik jsem pak ochotný bez nároku na odměnu zpracovat vizuální podobu těchto poutačů a zajistit jejich výrobu pouze za cenu reálných nákladů. A jako člověk pak nemám problém s tím, vyrazit přímo na místo a fólii na plochy umístit.

Ze strany města Zlín je tedy potřeba pouze jasné stanovisko, zda umožní prospěšným neziskovým organizacím, které pomáhají zlínským občanům, tyto plochy bezplatně využívat nebo zda budou dál bezúčelně hyzdit město. E-mail v tomto znění jsem odeslal 4. září 2019 na radnici a nyní nezbývá než čekat na odpověď.

Jsem si vědom toho, že tím neřeším žádný světový problém, ale v duchu hesla „Mysli globálně, jednej lokálně“ se snažím o změnu alespoň v rámci mých omezených osobních možností.


Tento text mohl být publikován díky podpoře našich partnerů, mezi které patří i: 

Chcete nás také podpořit a získat prostor u nás na webu? Napište na: redakce@zlinskynocnik.cz