Hlavní stránka Kultura RECENZE: Ovčáček se vrátil s politickým tingl tanglem

RECENZE: Ovčáček se vrátil s politickým tingl tanglem

Zdroj: FB MDZ

Dnes v 19:00 se před zraky vyprodaného sálu Městského divadla ve Zlíně začal odvíjet děj volného pokračování nekorektního kabaretu Ovčáček čtveráček. Nevšední inscenaci opět s humorem uvedl ředitel divadla Petr Michálek. K již známým postavám české politické scény přibyly další a tak na zlínském jevišti defiloval nejen Ovčáček, ale také Babiš, Sobotka, Zaorálek, Jílková, Kocáb, Moravec a další. Na světě je politicky nekorektní tingl tangl Ovčáček Miláček.

“Slovník cizích slov definuje tingltangl jako druh zábavního podniku, obvykle podřadné úrovně,” zahájil představení ředitel Michálek, sledován nejen publikem, v němž nechyběl Jiří Čunek, jehož dvojník v podání Pavla Vacka se následně objevil i na scéně, ale i pozorným objektivem kamery České televize.

Etymologicky pochází termín tingl tangl z německého tingeltangel, což znamená něco jako bim-bam. Jedná se o vskutku přiléhavý formát, který v Městském divadle Zlín zvolili, když se rozhodli přenést na jeviště tuzemskou politickou taškařici. Ta se sice slovníkovému heslu vzpírá tím, že není příliš zábavná, ale na druhou stranu s ním koresponduje svou obvykle podřadnou úrovní.

V představení se v rychlém sledu střídaly doložené, odhadované i dofabulované scény z českého politického a veřejného života. Divák se ocitá na Pražském hradě, aby se děj v zápětí přenesl do televizního studia, odkud následně nahlíží do domácího života u Sobotkových.

Zdroj: archiv MDZ

Syrový humor a mnohdy jadrnější výrazivo jsou legitimizovány tím, že se jedná zpravidla o citace z odposlechů či zdokumentovaných veřejných vystoupení. Proto také herci s sebou nosí papíry s textem, do nichž nahlížejí. Během 80 minut bez přestávky přijdou na přetřes snad všechny politické aféry posledních měsíců od čapího hnízda, přes demisi vlády až po amnestii Jiřího Kajínka.

Formát umožňuje, ba přímo si žádá, nepřetržité aktualizace, a tak se dnešní premiéry dostal i odkaz na internetové faux-pas Pavla Bělobrádka ohledně umírajících resp. chcípajících psů. Stejným způsobem budou autoři průběžně měnit a doplňovat text, takže při derniéře dost možná půjde již o zcela jiné představení.

Z hereckých výkonů, kromě Marka Příkazkého v již zažité roli Ovčáčka, zazářil zejména Zdeněk Julina, který svou tělesnou konstitucí i dokonale zvládnutým hlasovým projevem, ztvárnil Babiše dokonale. Imitace je koneckonců výrazným prvkem tohoto satirického představení. Například i Lubomír Zaorálek v podání Rostislava Marka byl velmi věrný.

Zlínskému publiku se také poprvé výrazněji představila nová posila ansámblu, kterou je mladý herec Matěj Štrunc, kterého mohli pozornější diváci zaznamenat v Noci na Karlštejně. Štrunc získal divadelní ostruhy v brněnském divadle Radost. V Ovčáčkovi hraje folkového zpěváka a dokazuje tak, že v něm zlínské divadlo získalo nejen mladého milovníka, ale také zdatného kytaristu s příjemným hlasem. V letošní sezóně se objeví ještě v inscenaci Zvlčení a ve Smrti v hotelu Alexandria.

Pusťte si záznam derniéry úspěšného představení Ovčáček čtveráček z pražských Bohnic:

Jeviště je po celou dobu plné herců a postav je na něm násobně víc, jelikož takřka všichni ztvárňují hned několik person. Divák se přesto neztrácí, jednotlivé identity jsou průběžně ujasňovány.

Vytěžit u nás málo zpracovávané téma aktuální politické satiry je rozhodně správný tah. Divadlo má být živé a má reagovat na současnou situaci, protože dokáže okamžitě zprostředkovat divákovi dané téma tváří v tvář. Navíc, publikum se dobře bavilo a představení na závěr ocenilo standing ovation. Hořkost na patře však zůstává z faktu, že valná část oněch absurdních situací a proslovů vychází z reality současné politické scény v Česku a jejich aktéry jsou námi zvolení zástupci lidu. Smysl pro humor je skvělá vlastnost našeho národa, ale nemělo by to u něj končit. To zjevně vnímají i tvůrci představení, a proto na problematiku upozorňují a za představení zařadili i debatu.

Shrnuto a podtrženo Městské divadlo Zlín, z počátku možná neplánovaně, našlo na divadelním “trhu” prostor, kam kromě Blonďaté bestie studia Rubín a inscenace Ivánku, kamaráde Čtvrtníčka a Lábuse z roku 2005 (sic!) prakticky nikdo nevstoupil. Je dobře, že se takováto představení odehrávají a snad ani ostatní divadla nezůstanou pozadu.

Tento a další texty mohly být publikovány díky podpoře našich partnerů, mezi něž patří i:

Chcete se také stát partnerem Zlínského nočníku a podpořit tak nezávislé a pozitivní médium, jehož redaktoři pracují bez nároku na odměnu? Kontaktujte nás: redakce@zlinskynocnik.cz