Hlavní stránka Publicistika VIDEO/ROZHOVOR: Jakub Kohák: Dobrá reklama ve mně zanechá nepopsatelný pocit sounáležitosti

VIDEO/ROZHOVOR: Jakub Kohák: Dobrá reklama ve mně zanechá nepopsatelný pocit sounáležitosti

0

Autor: Jan Karásek

Když se řekne jméno Jakub Kohák, spousta lidí si vybaví humorné reklamy na telefonní operátory, na aplikace pro fotbalové nadšence nebo na seriál Okresní přebor. Zkušený herec a režisér televizních reklam v únoru přijel do Zlína a na besedě zvané Kouzlo reklamy se se studenty multimediálních komunikací podělil o své zkušenosti z natáčení. Při následném rozhovoru Jakub Kohák, jak je pro něj typické, vtipkoval, hýřil fantazií a několikrát přinutil redaktora k rozpačitému úsměvu. Někdy totiž není zcela zřejmé, co režisér myslí vážně a co je jen fór. Část rozhovoru a co při něm Jakub Kohák předváděl, si můžete prohlédnout ve videu.

[youtube]flc8tCzID1U[/youtube]

Máte vysněnou reklamu na nějaký konkrétní produkt nebo službu?

Ne, nemám. Je mi to jedno. Klidně na tkaničky vod bot.

Jak by mohla vypadat taková reklama?

To já nevím. Já to jen natočím. Od toho vymýšlení jsou jiný mozky. Agenturníci.

Do svých reklam komponujete téměř vždy příběh. Je to důležité pro dobrou reklamu?

Jak co. Pro každou reklamu se hodí něco jinýho. Ale příběhy obecně tak nějak provázejí lidstvo od pradávna, že jo. Všechno je založeno na příběhu – staré pověsti, ať už jsou to řecký mýty, báje, že. Lidi jsou na to tak nastavený. Proto ten příběh funguje dobře, když se dobře vystaví.

Co je pro vás kouzlo reklamy?

Když něco ve mně daný spot zanechá, co já neumím přesně popsat. Ideálně to je nějaký pocit. Když třeba máte značkové boty a vidíte pěknou reklamu na tu značku – když skončí, tak pocítíte, že jakoby patříte do rodiny těch lidí, co mají cool věc.

Jak se vám spolupracovalo s fotbalisty při natáčení reklam?

Vynikájícně.

Jací jsou to herci?

Výborní. Všichni bez výjimky. Já jsem sám sportovec, takže máme k sobě blízko, máme stejné uvažování.

Takže byli i naladění na stejný humor jako vy?

Přesně tak, hned všechno pochopili. Vždyť jsme sportovci, ne? Dáme si to do kecky pěkně… Strko brko, jak se říká a už uháníme na bránu.

Láká vás i jiný druh reklamy, třeba rozhlasová případně tištěná?

Jestli láká, úplně nevím, ale dělal jsem různý, i rozhlasový. Namlouval jsem je. Ale že bych je vytvářel to ne. Od toho jsou zase jiný profese. To jsou ti kreativci, co vymýšlí reklamní balíčky tisk, rozhlas, televize, internet a možná ještě něco… Balón, jak letí a má za sebou spuštěný prostěradlo s nějakým vzkazem…

Máte nějakou oblíbenou reklamu, kterou si rád pouštíte nebo se jí inspirujete?

Mám pár takovejch oblíbenejch spotů. Spíš bych řek nějaký tvůrce, jejichž tvorba mě baví: Frank Budgen, Frederik Bond, Michael Cunningham, Michel Gondry, Ringan Ledwidge. Frank Budgen dělal vynikající věci na Play Station a pivo Stella Artois a tak dál.

A co vás na nich zaujalo?

Nevím, pusťte si to. Je to přesně ten pocit, že je to skvěle udělaná práce a vy pak jdete si koupit to pivo s tím, že skrz tu reklamu rád patříte k těm lidem, kteří ho pijou.

Jaké reklamy naopak nemáte rád?

To je těžko říct, to je moc obecné. Když mě to nebaví, tak mě to nebaví.

Ani ty klasické reklamy na zubní pastu?

Tak to k tomu patří ale. Oni to mají vyzkoušený, že jim to funguje nejlíp. Na tento druh produktu nefunguje kreativní reklama, nikdo tady nechce vidět nějaký ekvilibristiky. Chtějí vidět, že si tím prostě děti dobře zuby a budou je mít potom bílý. Nepotřebujou tam vidět nějaký šílený nápady. Občas se stane, že se to někdo pokusí udělat, ale stejně nejlíp zabírá vyloženě produktový sdělení.

Co byste poradil mladým tvůrcům, kteří by se chtěli vrhnout na natáčení reklam?

Aby se nebáli dělat svoje nápady, aby byli originální. Protože jedině ta originalita je posune dál a bu