Hlavní stránka Sport FOTOREPORT: Favorizovaný Kopecký vyhrál barumku stylem start – cíl

FOTOREPORT: Favorizovaný Kopecký vyhrál barumku stylem start – cíl

0

Třetí vítězství na Barum Czech Rally Zlín a posílení vedoucí pozice v evropském šampionátu vydobyl největší favorit soutěže Jan Kopecký. S minutovým náskokem porazil druhého Václava Pecha a další půlminutu na něj ztratil Jaromír Tarabus.

Závod čtyřicátého třetího ročníku barumky začal v pátek večer v centru Zlína. Osmaosmdesát přihlášených závodníků se na trať supererzety dostávalo od nejvyšších startovních čísel. Krátce po jedenácté hodině vyslal jasný signál o svých ambicích poslední startující Kopecký. S náskokem 3,2 sekundy byl první před Pechem a Kostkou ztrácejícím přes devět sekund.

První etapa pokračovala v sobotu dopoledne, kdy byly na programu erzety Biskupice, Troják a Semetín. Kopecký trojím vítězstvím budoval svůj náskok v čele tabulky. Čtvrtou zkoušku museli organizátoři třikrát přerušit, aby z cesty odklidili nepojízdný automobil.

Po dopoledni Kopeckému sekundoval Pech s téměř devatenáctivteřinovým mankem, třetí Kresta ztrácel necelých dvacet tři sekund.

Ve třetí sekci si jezdci v opačném směru zopakovali dopolední zkoušky, jen Biskupice nahradila Pindula. Technická závada na této erzetě vystavila stopku pro Tomáše Kostku. Další muž průběžné desítky Jan Jelínek zase skončil poté, kdy při přejezdu na start Pinduly srazil motorkáře, shodou náhod svého kamaráda. Nejvážnější nehoda letošní barumky se ale obešla bez ztrát na životech.

Během královské šesté erzety Troják začalo hustě pršet. S defektem se potýkal Valoušek, který se rázem propadl o šestnáct příček na dvaadvacátou pozici. Lappi pro změnu vyjel z trati, narazil do stromu a po další erzetě zjistil, že má nárazem poškozený ochranný rám. Nato ze závodu odstoupil.

Se sedmi odjetými erzetami se pořadí na medailových pozicích po této sekci nezměnilo. Kopecký jen zvýšil náskok na Pecha o deset sekund a na Krestu o půl minuty.

Závěr soboty přinesl rychlostní zkoušky za šera a tmy, což se naposledy stalo před sedmnácti lety. Jezdci měli v itineráři druhé pokusy na Biskupicích a Pindule. Obě tratě byly suché a ideální pro Kopeckého, aby dalšími dvěma vítězstvími upevňoval své prvenství. Pindulu ale projelo jen osm prvních jezdců. Dalším to pořadatelé neumožnili kvůli neukázněným opilým fanouškům z Polska. Předčasné ukončení zkoušky a přidělení náhradních časů zbylým jezdcům se ten den konalo dokonce třikrát.

První etapu na čele dokončil Kopecký s náskokem třicet sedm a půl vteřiny na Pecha a minutu a pět a půl sekundy na Krestu. Tarabus byl čtvrtý před Wiegandem, Jakešem, Bonnefisem Tlusťákem, Orsákem a Kořístkou.

Do nedělní páté sekce dojely asi dvě třetiny původního počtu posádek. Rychlostní zkoušky Maják, Jankovice a Žlutava pokropil vydatný déšť, který do závodů vnesl větší drama. Komisaři před startem vydali povolení k nařezávání pneumatik. Možnosti vylepšit odvod vody využila s pozitivním důsledkem řada závodníků.

Král všech devíti dosavadních testů se rozhodl neriskovat a rozvážnější jízdou na zabláceném asfaltu si hlídal prvenství. První dopolední zkouška se po havárii Patrika Rujbika dokončení nedočkala. Stačilo ji projet jen devatenáct vozů a mezi nimi i Roman Kresta, který jako první uťall sérii vítězství průběžného lídra.

Radost z nadějného vývoje ale trojnásobnému vítězi Barum Rally zkazila hned následující erzeta. Na šotolinovém úseku Kresta prorazil pneumatiku a musel vyměnit kolo. Kvůli zaseknuté gumě v tlumičích ztratil skoro tři a půl minuty na prvního Valouška. Navíc se v tabulce propadl na páté místo. Na třetí pozici ho vystřídal Tarabus, který měl taky defekt, ale dokázal s ním dojet až do cíle. „To asi rozhodlo. Kdybychom měnili kolo, nejspíš bychom dopadli podobně jako Roman,“ nepochyboval o klíčovém okamžiku Tarabus.

Kresta se kvůli fanouškům rozhodl pokračovat a vyhrál krátkou zkoušku Žlutava. V sekci se na stupně vítězů přilepila trojice Kopecký, Pech a Tarabus a už k sobě nikoho do konce nepustila.

Poslední sekce žádné velké překvapení nepřinesla. Kopecký se na stále zčásti mokrých tratích nikam nehnal, proto taky jeho nejlepším umístěním dne bylo stříbro na Jankovicích číslo dvě. Naopak pro další dvě dílčí zlata si dojel Kresta. Nejprve to bylo na třináctce, tedy druhém průjezdu Majáku, znovu pak v Jankovicích. Na závěrečném měřeném úseku si druhé traťové vítězství uzmul Valoušek.

Moderátor na vyhlášení vítězů mohl tedy ohlásit třetí zlínské zlato Jana Kopeckého. „V neděli to bylo složitější. Startovali jsme až desátí a předchozí vozy nám na tratě vyhazovaly spoustu bláta. Poučil jsem se z roku 2010, kdy jsem na podobných podmínkách skončil z prvního místa v lese, a nakonec jsme ještě zdvojnásobili náš náskok,“ řekl v cíli spokojený Kopecký.

Stříbro bral nad míru spokojený Václav Pech. „Druhé místo na barumce? Co víc si můžu přát?“ jasně sdělil své pocity lídr Mezinárodního mistrovství České republiky. Bronzovou medaili získal Jaromír Tarabus. Roman Kresta se se závodní kariérou rozloučil pátým místem. „Musím říct, že celkově jsme si barumku užili. Mohlo to být sice třetí místo, nebo i lepší, ale to jsou prostě závody,“ krčil rameny zklamaný Kresta.

Nejlepší desítku dále tvořili Wiegand na čtvrtém místě, Jakeš na šestém před Orsákem, Valouškem, Tlusťákem a Kořístkou.

Kategorii s pohonem jedné nápravy vyhrál celkově dvanáctý Jan Kohout s Peugeotem 208 R2. Nejlepší mezi produkčními vozy bylo Mitsubishi řízené šestým Miroslavem Jakešem.

Komentovat, označit přátele a udělit like jednotlivým fotografiím můžete přímo v galerii na Facebooku <- VÍCE FOTOGRAFIÍ.

[fbphotos id=705848442778231]